Translate

donderdag 23 april 2020

Coronavirus - inspiratie en introspectie

Devorah Kur is reflexologe, logopediste en rouwconsulent. Ze woont met haar gezin in Israël en als waarheids- en betekeniszoeker blogt ze op Times of Israël. Devorahs artikel geeft weer hoe ze haar eigen tweestrijd in de huidige moeilijke coronatijd aanpakt. En vertelt ons hoe we heilzamer met onszelf en onze planeet kunnen leven.

CORONAVIRUS - inspiratie en introspectie
14 tips om gezond te blijven in dit coronavirus-tijdperk om elkaar en onze planeet beter te dienen

Coronavirus - een kans om groter te denken dan 'ik in mijn wereld'

Vandaag moest ik een zeer pijnlijke beslissing nemen om niét vanuit Israël naar Zuid-Afrika te vliegen voor de bruiloft van mijn neef die zondag plaatsvindt. Mijn vlucht is door EL AL (nationale vliegtuigmaatschappij van Israël), niet geannuleerd en een heel groot deel van mezelf is wanhopig om deze monumentale gebeurtenis in het leven van mijn neef niet te missen. Ik was erbij toen hij werd geboren, ik was zijn peettante op zijn Briet mila (rituele besnijdenis van jongens in het jodendom) en ik ben er vast van overtuigd dat ik op zijn bruiloft zal zijn.

In de Thora-voordracht (de Thora zijn de voornaamste heilige boeken van het joodse geloof) van deze week lezen we dat het Joodse volk wordt geteld. Elkeen moest een halve sjekel (de Israëlische munteenheid) geven en na het tellen van al het geld wist men hoeveel mensen er aanwezig waren. Waarom een halve sjekel ? Waarom geen volle sjekel ? 
En, is het niet ironisch dat we wereldwijd mensen tellen en kijken hoe de cijfers oplopen als er elk uur nieuwe aantallen worden vrijgegeven van diegenen die besmet zijn met het coronavirus. Elke persoon werd geteld met een halve sjekel. Een van de redenen die men opgeeft, is dat dit betekent dat we op onszelf niet compleet zijn, tenzij we deel uitmaken van iets groters. 
Het is nu niet het juiste tijdstip om na te denken over hoe deze pandemie mij en mijn leven beïnvloedt. Het is wel een moment om groter te denken dan onszelf, over hoe we passen in de samenleving en onze rol binnen de mensheid.

Dit hele proces van 'vliegen of annuleren' is voor mij een kwelling geweest, wetende dat elf familieleden uit Israël hadden geboekt om naar die bruiloft te gaan. En nu zal mijn zus er in haar eentje zijn om zonder ons te vieren : een verwoestende gedachte. Ook al mag ik vanavond vertrekken, het is met een zwaar hart dat ik afzeg. Als onderdeel van een groter geheel mag ik niet uitsluitend rekening houden met mijn eigen behoeften. Dat gevecht tussen hoofd en hart is zo lastig. Hopelijk kunnen we allemaal deze crisistijd met behoud van integriteit en rust doorstaan.

Onze manier van leven is de afgelopen dagen helemaal veranderd en zal waarschijnlijk blijven veranderen. Ziehier dus enkele tips om in deze periode gezond te blijven :


  • Zoek de (innerlijke) stilte op en verhoog je bewustzijn.
  • Ga aan de slag met angsten als die opkomen, maar laat ze je niet overweldigen.
  • Tracht weg te blijven van een slachtoffermentaliteit die negatieve gevolgen heeft voor onze gezondheid. Concentreer je in plaats daarvan op mogelijkheden en niet op scenario's die het einde van de wereld voorspellen. Vraag jezelf af : 'Hoe kan deze situatie positieve veranderingen veroorzaken die wij en de wereld misschien toch nodig hebben?'
  • Bedenk hoe jij een positief voorbeeld en ondersteuning kunt zijn voor anderen. Tegenwoordig hebben we met het internet een keuze uit duizenden inspirerende platformen om aansluiting te vinden. Als we ons geïnspireerd voelen, zullen we een domino-effect creëren bij degenen met wie we tijd doorbrengen.
  • Bedenk kleine vriendelijke daden die je voor anderen kunt doen. Wees creatief!
  • Tracht elke nacht minstens acht uur te slapen.
  • Doe regelmatig aan lichaamsbeweging, indien mogelijk buiten. Maar als je in quarantaine bent, zal je het moeten doen met de trap.
  • Eet evenwichtig en gezond, met groenten en fruit. Drink regelmatig water.
  • Vergeet niet je handen te wassen en volg de richtlijnen van de gezondheidsautoriteiten.
  • Kijk naar wat er thuis kan worden gedaan (bvb. lenteschoonmaak).
  • Leer iets nieuws, dat stimuleert je. Platforms zoals coursera.com bieden gratis universitaire cursussen aan.
  • Tuinieren is een rustige bezigheid en werkt aardend. Als u buiten kunt zijn, loop dan met blote voeten op het gras, of beter nog op het strand.
  • Als jouw verplichtingen dit toelaten, neem dan de tijd om je terug te trekken. Ik zie dit graag als een soort van 'spirituele quarantaine'. Deze inkeer in onszelf geeft ons de kans na te denken over hoe bewust te leven, over ons dagelijks gedoe en onze feitelijke 'begrenzingen'. Als we ons bezinnen kan het ons helpen om vreedzamer en duidelijker te zijn, niet alleen over ons levensdoel, maar ook over onze rol als deel van de mensheid en als bewoners van onze mooie planeet.
  • Onderhoud diepere, langere gesprekken met de mensen die je liefhebt. We worden nu eenmaal gedwongen om in onze huizen te zijn, dus laten we die tijd gebruiken om onze relaties herop te bouwen en deze periode niet te beschouwen als huisarrest. Het gaat allemaal over hoe we met deze situatie omgaan.

Uit moeite en ellende kan er iets nieuws geboren worden. Wat zal jouw rol zijn in deze wedergeboorte ? Laten we deze coronapandemie zien als een wake-up call om ons te verenigen teneinde elkaar en onze planeet beter te dienen.

Mijn dochter heeft een poster aan haar muur hangen waarop staat geschreven : "Ik heb nooit geweten hoe sterk ik was tot het sterk zijn mijn enige optie was."

Nu is het onze beurt om sterk te zijn en datgene wat in ons verborgen is te verwerkelijken en tot zijn recht te laten komen.


Overgenomen en vertaald van : timesofisrael.com
Vond je dit een interessant artikel ?  Zo ja, deel het dan even via bvb. de sociale media. Dank !







Geen opmerkingen: